joi, 5 iulie 2018


*Despre posibilitatea unei eventuale reunificari

VREI SA FII PUBLICAT(A) IMEDIAT? Scrie liber(a) despre orice te preocupa, daca esti ferm convins(a) ca subiectul tratat ii va interesa si pe altii! Trimite repede textul tau, sub forma unui articol editat corect ortografic, atasat unui email si, daca este considerat de larg interes public, va fi imediat postat copy/paste in intregime si absolut gratuit pe https://jurnalism-independent.blogspot.com (cu eventuale scurte date biografice, daca le furnizezi). Dedica-te cu incredere jurnalismului cu adevarat independent!

E-mail la: jurnalism.independent@gmail.com


Despre posibilitatea unei eventuale reunificari

Alexandru Ghillis


Spre sfarsitul verii acestui an, vom celebra Centenarul Marii Uniri din 1918. Ca atare, pentru toti cei ce simt romaneste este un binevenit prilej de  ampla comemorare a istoricului eveniment, ce a dus la crearea Romaniei Mari.

Traiesc in Romania. Sunt roman, cetatean roman nascut in Romania in anii ‘40, dar, asa cum am mai mentionat pe larg, atat pe pagina mea de Facebook, cat si pe acest blog, am origine basarabeana pe linie materna. Mama s-a stabilit din tinerete in Bucuresti, la inceputul anilor ’30.

In general, desi erau romani basarabeni neaosi, atat bunica-mea – refugiata in Regatul Romaniei in 1940 – cat si maica-mea si alti refugiati basarabeni, vorbeau cu totii intre ei, din obisnuinta, mai mult ruseste. Asa ca, de mic, fara sa-mi dau seama, am inceput sa inteleg aproape perfect rusa. Ceea ce nu-i rau! Cunoasterea oricarei limbi este utila.

In prezent, observam adesea ca foarte multi dintre studentii moldoveni veniti sa studieze in tara mama, vorbesc intre ei ruseste. Ceea ce pe mine nu ma mira, dar pe altii ii contrariaza. De altfel, din cat am observat, de nicio parte a Prutului, actualmente nu se manifesta o puternica dorinta reala – oficiala - de reunificare, care sa atinga macar 50%, mai ales la nivel politic, guvernamental. Vedem de aici cu totii, din pacate, ce relatii deplorabile de cooperare (cvasi inexistente) exista in R. Moldova intre partidele moldovenesti pro-europene!!!

Pe de alta parte, Romania este mereu si tot mai mult preocupata de Transilvania, avand in vedere escaladarea numeroaselor actiuni iredentiste maghiare, influentate in mod direct de Ungaria, sprijinita de Marele urs de la Rasarit. Tot pe de alta parte, foarte multi cetateni romani, interesati de istorie, chiar si din generatiile tinere, stiu ca Republica Moldova, ca stat, este doar o creatie sovietica artificiala, rupta brutal din ansamblul fostei Basarabii, ale carei sarmane resturi au fost cedate ucrainenilor de catre Stalin, ca un „cadou otravit” facut lor.

Personal, sunt favorabil ideei de reunificare, doar in anumite conditii, chiar numai si cu o parte a vechii Basarabii, fiind bine si atat, daca pentru mai mult nu sunt sperante. Dupa cum am mai afirmat si in interventiile anterioare, daca in cazul unui eventual referendum intern cu privire la reunificare nu am prea mari emotii in privinta rezultatului local, nu acelasi lucru pot spune despre posibilul rezultat al unui asemenea referendum organizat in momentul de fata in R. Moldova!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu