joi, 20 februarie 2020



* Din nou despre ICR și MAE *

VREI SĂ FII PUBLICAT(Ă) IMEDIAT?
Scrie liber(ă) despre orice doreşti, dacă eşti ferm convins(ă) că subiectul tratat îi va interesa şi pe alţii! Trimite repede textul tău, sub forma unui articol editat corect ortografic, ataşat unui email (jurnalism.independent@gmail.com) şi, dacă este considerat de larg interes public, va fi imediat postat copy/paste îîntregime şi absolut gratuit pe https://jurnalism-independent.blogspot.com

Dedică-te cu incredere jurnalismului total independent!


Din nou despre ICR și MAE

Ciprian Mihali

Se pare că postările din ultima vreme (printre care şi ale mele) despre corupţia din Institutul Cultural Român au provocat unele frisoane printre mai-marii acestei ruine pe bani publici care a devenit ICR. Foarte bine, să sperăm doar că frisoanele se vor transforma în curând într-un cutremur care să conducă la curăţarea de nepotism, de incompetenţă şi de risipă a acestei instituţii. Aşa cum am spus, şi ICR împărtăşeşte soarta tristă a altor instituţii devenite efectiv stârvuri pentru hienele din partide, care au invitat la ospăţul din bani publici şi pe funcţii înalte tot felul de dubioşi: şoferi, patroni de firme agrare, specialiste în decoraţiuni florale, iubite de cântăreţi anonimi (aşa cum scrie din nou Libertatea într-un articol de ieri). Acestor oameni li s-au încredinţat milioane de euro cu care să facă din cultura română un vehicul de reprezentare a țării noastre în lume, dar ei au transformat totul într-un bâlci de prost gust. O nesfârşită ruşine şi o bătaie de joc faţă de ţară şi faţă de tot ce a mai rămas din ea.
Şi pentru că e vorba de reprezentare, aflăm de la ministrul de Externe că 111 diplomaţi au fost promovați în mod excepțional, fără respectarea unor criterii minime de transparență. Iar când un diplomat spune asta, trebuie să fim atenți la cuvintele îngrijorătoare din spusele lui: „excepțional”, adică în afara unui plan de carieră, în afara unor concursuri, și fără o „minimă” transparență, ceea ce înseamnă opacitate, abuz și ilegalitate.
Tot ministrul mai face vorbire despre necesitatea de „rescriere” a procedurii pentru plecarea la post a diplomaților și pentru încadrarea la post a diplomaților. Mai pe înțelesul tuturor: dacă în ambasadele aflate la cel mult două ore de avion de București e înghesuială pe posturi și bătaie la aranjamentele politice, în restul lumii e dezastru. În cei peste 30 de ani de după căderea comunismului, MAE nu a reușit să pună la punct un plan coerent și previzibil de trimiteri la post, preferând nesfârșite improvizații și provocând nenumărate drame personale. Cu rare excepții, MAE nu a fost în stare să stimuleze sau să convingă diplomații proprii să accepte posturi în afara Europei. Oamenii nu vor să se ducă pur și simplu la o ambasadă la Dakar, la New Delhi sau la Brasilia și nu pot fi forțați să o facă. Pe de altă parte, există cercetători calificați în România, africaniști, specialiști în culturi orientale sau sud-americane, care ar da orice să li se ofere șansa să lucreze pentru România într-o țară despre care au studiat. Dar de ei nu are nevoie nimeni.
Nu cred că greșesc spunând că toate ambasadele românești din afara Europei suferă de un deficit cronic de personal, cu două efecte imediate: pe de o parte, pentru România, diminuarea până aproape de dispariție a relevanței diplomatice a țării noastre în unele spații (Africa, de pildă). Pe de altă parte, suprasolicitarea până la epuizare a celor câțiva oameni care lucrează totuși în ambasadele îndepărtate.
Iau aici un exemplu pe care îl cunosc bine: în perioada ei de glorie, înainte de 2010, Ambasada României la Dakar, care acoperea 8-9 state din Africa de Vest, dispunea de opt angajați români. În timpul mandatului meu, 2012-2016, nu am putut depăși niciodată patru angajați, cu tot cu ambasadorul, în ciuda infinitelor insistențe pe lângă Centrala MAE. Cu patru angajați, era aproape imposibil de răspuns solicitărilor diplomatice și consulare dintr-un spațiu cât jumătate Europa, traversat de permanente crize, dar și privind spre România cu mult interes și cu multă prietenie. Azi, la Dakar se mai află 2 (două) persoane! Cu toată dăruirea lor, care nu poate fi pusă la îndoială, România e pe cale să dispară și din Africa de Vest ca actor diplomatic.
Nici la ICR, nici la MAE nu există vreo viziune pe termen lung, nu există un angajament în spiritul unor valori și în favoarea promovării României la nivel internațional. Toate tulburările interne, toată corupția și nepotismul care au sufocat cele două instituții au slăbit peste măsură diplomația română și capacitatea ei de a apăra cum se cuvine interesele românești în lume. Iar asta, încă o dată, în ciuda devotamentului supraomenesc de care mai pot da dovadă unii diplomați români, al căror sacrificiu, uneori la limita supraviețuirii fizice, rămâne necunoscut și nerecunoscut, pentru că, nu-i așa, promovările se fac pe cale „excepțională” și fără o „minimă transparență”.



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu