* DESPRE LUPTE FALSE ȘI PROBLEME REALE *
VREI SĂ FII PUBLICAT(Ă) IMEDIAT?
Scrie liber(ă) despre orice doreşti, dacă eşti ferm convins(ă) că subiectul tratat îi va interesa şi pe alţii! Trimite repede textul tău, sub forma unui articol editat corect ortografic, ataşat unui email (jurnalism.independent@gmail.com) şi, dacă este considerat de larg interes public, va fi imediat postat copy/paste în întregime şi absolut gratuit pe https://jurnalism-independent.blogspot.com
Dedică-te cu incredere jurnalismului total independent!
DESPRE LUPTE
FALSE ȘI PROBLEME REALE
O mare parte dintre intelectualii români pe
care îi cunosc ca fiind activi pe rețelele sociale (uneori nu mă exclud dintre
ei), precum și unele dintre figurile cele mai proeminente ale sferei publice
românești participă cu un entuziasm greu de înțeles la discutarea până la
epuizare a unor subiecte care se întind pe o gamă de duce de la can-can până la
inadecvarea cea mai dramatică.
Din ce putem citi zilnic, mulți oameni par
infinit mai preocupați de ce se predă într-o universitate americană sau de un
articol publicat într-un ziar oarecare decât de actualitatea arzătoare a
societății noastre și a meseriei acestor oameni.
Găsesc că această formă de dezinteres față de
ce se întâmplă în jurul nostru, pentru a ne agăța ca printr-un fel de cârlig de
dezbateri îndepărtate este pe undeva o formă de iresponsabilitate publică.
Bunăoară, am văzut o energie uriașă
consacrată discutării (e un eufemism „discutare”, mai potrivit ar fi înșiruire
de adevăruri) despre predarea studiilor de gen în SUA sau în România, când
avem, după părerea mea, o agendă copleșitoare de care trebuie să ne ocupăm cu
maximă urgență și cu toată responsabilitate.
Foarte pe scurt, mi-aș dori să-i văd pe toți
marii intelectuali luptători ai României cum se angajează, trup și suflet, în
câteva bătălii de a căror soartă depinde chiar soarta României de mâine.
Astfel, în ce privește Universitatea însăși,
să vedem zi de zi profesori și cercetători care se întreabă:
- Cum putem să instaurăm mecanisme care să
asigure integritatea academică și să reducă la maximum plagiatul, furtul,
frauda, nepotismul și hărțuirea în universități?
- Cum putem să contribuim la formarea de profesori competenți și responsabili pentru învățământul preuniversitar pentru a diminua procentul catastrofal de 42% de analfabeți funcționali?
- Cum putem să ameliorăm calitatea actului predării și adaptarea lui la noile condiții sanitare și sociale, ținând cont mai ales de dificultățile pe care le întâlnesc atât de mulți studenți?
Cercetarea:
- Cum putem să ne batem împreună pentru a
obține finanțări decente pentru cea mai subfinanțată dintre cercetările
europene?
- Cum putem valorifica – adică promova, răsplăti și recunoaște – inovarea și creativitatea, astfel încât să contribuim la dezvoltarea echilibrată și justă a țării?
- Cum putem îmbunătăți rata de participare și de succes a cercetătorilor români în proiectele europene și internaționale, unde suntem, din nou, codași?
Iar dacă tot vrem să promovăm niște teme de
dezbatere, eu zic că ar fi infinit mai util să încercăm să răspundem la aceste
întrebări:
- Cum să stârnim din nou curiozitatea
copiilor pentru cunoașterea științifică?
- Cum putem contribui, prin cercetările noastre, prin luările noastre publice de poziție, la reducerea sărăciei și a inegalității, la descurajarea discriminării, a excluderii și a urii față de unii dintre concetățenii noștri?
- Cum putem contribui prin ceea ce scriem și rostim public la răspândirea în societate a respectului pentru adevărul științific și pentru oamenii de știință?
Nu avem de ce
să fim guru în căutare disperată de like-uri. Nici ideologi purtând inutile
stindarde politice. Dacă școala și cercetarea din România sunt azi în această
postură catastrofală, trebuie să fim conștienți că măcar pe jumătate
responsabilitatea pentru această situație ne aparține. Și nu vom repara nimic
inventând sterile bătălii planetare sau alungând demoni imaginari, ci adoptând
o modestie necesară pentru a pune osul la treabă aici și acum.
(J: Preluare
de pe Facebook)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu