* 45 de ani MUGUR DE FLUIER
VREI SA FII PUBLICAT(A) IMEDIAT? Scrie liber(a) despre orice te preocupa, daca esti ferm convins(a) ca subiectul tratat ii va interesa si pe altii! Trimite repede textul tau, sub forma unui articol editat corect ortografic, atasat unui email si, daca este considerat de larg interes public, va fi imediat postat copy/paste in intregime si absolut gratuit pe https://jurnalism-independent.blogspot.com (cu eventuale scurte date biografice, daca le furnizezi). Dedica-te cu incredere jurnalismului cu adevarat independent!
E-mail la: jurnalism.independent@gmail.com
45 de ani MUGUR DE FLUIER
Andrei
Ujică
Într-o zi din
sesiunea de vară 1973, eram la bufetul din holul Universității din Timișoara,
bînd în picioare, la una din mesele acelea înalte,
o poșircă de cafea și trăgînd din nelipsitul Carpați fără filtru dintre degete,
cînd a trecut, deodată, ca o pală de vînt vestea: „Vin Phoenicșii!” Ei erau
înscriși la Facultatea de arte plastice, respectiv muzică, dar dădeau foarte
rar pe la școală, ca și mine de altfel, care făceam prezență mai mult la bufet.
Și într-adevăr, după puțin timp, și-au făcut
intrarea în trombă, trecînd în grabă pe lîngă noi și dispărînd pe culoarul de
la arte. Mai puțin Covaci, care, venind spre masa mea, m-a măsurat din cap
pînă-n picioare și mi-a spus: „Am auzit că ești unul dintre noi”. Asta voia să
însemne că am părul lung. “Și-am auzit că scrii”. Am dat din cap că da. „Am o
problemă”, zice. Peste puțin timp, erau programați să înregistreze la
Electrecord un nou album, iar Victor Cârcu, textierul de atunci al formației,
făcuse un blocaj la scris, după doar trei piese. „Treci pe la mine, ca să-ți
arăt despre ce e vorba”, a mai zis Covaci. Știam, bineînțeles, unde locuiește,
pe strada Doja, lîngă Maria, la celebra Tuși, bătrîna lui mătușă. Casa mamei
lui, în care își petrecuse anii de școală, era la periferie, în Freidorf.
Informațiile despre mine le avea de la Șpitzi Reininger, pianistul lor, cu care
eram amic pe teme de muzică și fotbal.
M-am dus, în aceeași după-masă – cred, la el,
unde am aflat că are nevoie de cinci texte, pe o muzică gata compusă. „Nu pot
asta”, i-am zis, “eu scriu proză, nu știu cu rime, dar am un prieten, Şerban Foarţă,
care e maestru în chestiuni de metrică. Am să-l întreb pe el. Să văd dacă-l
conving”. „Bine”, zice Covaci, „ascultă aici”, și-mi cîntă la chitară acustică
ceea ce urma să fie 'Mica Țiganiadă'. „Dă-mi schema”, îi zic. Covaci a rupt o
foaie dintr-un caiet de matematică și a notat-o. Am împăturit foaia, am pus-o
în buzunarul de la piept al cămășii, și-am luat-o spre Șerban.
Cînd ajung la el, îl găsesc gata de plecare.
„E o agapă la 'Orizont' (revista Uniunii Scriitorilor)”, îmi zice. „Hai să
mergem”. Mie nu-mi convenea, fiindcă știam că trebuie să-l iau pe departe, ca
să-l conving să scrie textul. Șerban, însă, nu era de întors din drum, pe
vremea aceea, odată ce zărea cognac la orizont. Așa că am luat-o-ntr-acolo. Pe
drum, am pus placa mizericordiei. „Uite”, i-am zis, „eu sint amic cu unul de la
Phoenix și m-au rugat să-i ajut, că sînt într-un mare impas. Trebuie să
înregistreze în curînd o placă la Electrecord, dar le lipsește un text. Muzica
e compusă deja. Am aici schema metrică” și-am arătat spre buzunar. „Aha”, a
răspuns Șerban, „dar tu măcar ai ascultat melodia?” „Da”, am zis. „Și a ce ți-a
sunat?” Șerban și cu mine lucram pe vremea aceea, sub impresia formidabilei
'Antologii a inocenței' a lui Iordan Chimet, la o antologie a circului, într-un
elan emulator nestăvilit. Pentru asta ne scormoneam memoria și răscoleam
bibliotecile, întîlnindu-ne de vreun an, în fiecare zi, de după amiază pînă-n
zori. Ei bine, tocmai în perioada aceea citeam amîndoi 'Țiganiada' lui
Budai-Deleanu, în căutare de bîlciuri, iarmaroace și saltimbanci. Așa că i-am
răspuns, cu glas scăzut, lui Șerban “cîntecul lui Covaci e un fel de mică
țiganiadă”. Între timp, ajunsesem la 'Orizont'. „I-auzi”, a zis Șerban, „dă
hîrtia aia încoace”. Cum agapa a avut și o parte protocolară, am luat cu toții
loc la lunga masă din sala de reuniuni a asociației scriitorilor și în timp ce
se rosteau elogiile pentru sărbătoritul serii, Șerban a început să scrie. “Mie
mi-au venit în minte ‘Cîntecele țigănești’ ale lui Miron Radu Paraschivescu”,
îmi șoptește la un moment dat la ureche și îmi împinge foaia cu primele două
versuri: „Trec țigani pe drum, / Drumu-i plin de fum...” Am aprobat violent din
cap. Nu mai știu cît s-a scris acolo. Tot ce țin minte e că mult rîvnita agapă
n-a durat mult, cognacul fiind pe sponci, așa că ne-am dus acasă la Șerban și
am terminat textul. Există un impuls jubilatoriu în versurile acelea, care se
resimte și azi. Iar congruența cu muzica, pe care eu o auzisem doar o dată, iar
Șerban deloc, e de-a dreptul surprinzătoare. N-am să uit sclipirea din ochii
lui Covaci, cînd i le-am arătat a doua zi.
După care, m-am dus din nou la Șerban și iar
m-am dat pe după cireș. „Phoenicșii ăștia sînt băieți buni”, i-am zis. „Sînt un
fenomen subversiv, deci merită sprijiniți”. Cred că i-am mai spus și că e o
șansă să pui cuvinte în gura unora care au un public de ordinul sutelor de mii.
Asta mai ales pentru unii ca noi, care nu prea puteam să publicăm, fiind taxați
drept evazioniști.
Îmi încolțise încă de pe atunci ideea că
substanța culturală superioară trebuie plasată în medii de maximă audiență. Ea
m-a dus în cele din urmă la cinema.
„Ei au acum nevoie, de fapt, de cinci texte”,
am zis. Șerban, care face parte din ultima generație dinaintea celei pop și a
cărui melodie preferată era pe atunci 'L’uomo in frack' a lui Domenico Modugno
(cu un foarte frumos text foarțian, de altfel), a căzut scurt pe gînduri. După
care mi-a spus: „Uite ce e, eu nu prea gust muzica asta și în general nu știu
ce aveți aveți voi în cap, ăștia cu părul lung, dar dacă vrei, putem face
textele împreună, așa cum am început”. Restul se știe.
În 1974, a
apărut albumul 'Mugur de fluier', purtînd titlul uneia din piesele cu versuri
de Victor Cârcu. Eu aș fi preferat să se cheme 'Mica țiganiadă'.
[cules de pe Facebook]
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu