joi, 26 septembrie 2019


* CLAMATI SALVAREA PLANETEI? IATA O PRIMA SOLUTIE ECO! *


VREI SA FII PUBLICAT(A) IMEDIAT? Scrie liber(a) despre orice te preocupa, daca esti ferm convins(a) ca subiectul tratat ii va interesa si pe altii! Trimite repede textul tau, sub forma unui articol editat corect ortografic, atasat unui email si, daca este considerat de larg interes public, va fi imediat postat copy/paste in intregime si absolut gratuit pe https://jurnalism-independent.blogspot.com (cu eventuale scurte date biografice, daca le furnizezi). Dedica-te cu incredere jurnalismului cu adevarat independent!

E-mail la: jurnalism.independent@gmail.com



CLAMATI SALVAREA PLANETEI? IATA O PRIMA SOLUTIE ECO!

Alexandru Ghillis

Iata mult discutatele trotinete electrice, care au inceput sa se inmulteasca rapid nu numai printre cei tineri, in incercarea multor oraseni de a scapa de cosmarul circulatiei auto de pe strazile si bulevardele asezarilor urbane! Atat de la noi, cat si din restul Europei.

Fiindca vad ca li se tot cauta „nod in papura”, in special din partea multor automobilisti - inchipuiti stapani ai soselelor - si chiar a unor pietoni stresati, trebuie spus ca trotinetele electrice necesita acordarea aceluiasi statut ca si pentru clasicele biciclete, skateboard-uri, role si alte noi device-uri asemanatoare. In functie de trasee si momente, vitezele acestora depind si se regleaza de catre utilizatorii lor, care au obligatia si toata raspunderea pentru a asigura o circulatie civilizata, corecta, fara a-i leza pe partenerii de trafic sau pe pietoni.

Pentru ceea ce voi afirma in continuare, s-ar putea sa fiu gresit banuit a fi influentat de sturlubatice idei neo-marxiste anti-capitaliste, drapate strident in verde eco galagios, ori de revenire in tarisoara noastra la blamatele solutii ceausiste, desi toate acestea sunt foarte departe de mine, fiindca  le-am suportat din plin, scrasnind din dinti, pana la sfarsitul lui 1989.

Fara sa omit gradul actual de poluare, in continua crestere oriunde in tarile dezvoltate economic, cred ca singura solutie fezabila la ora actuala, nu numai pentru Romania, pentru a se asigura o circulatie fluenta, normala, civilizata, pe strazile si bulevardele oraselor (vezi Olanda, insa ma gandesc, in primul rand, la Bucuresti), ar putea fi: (1) Suplimentarea corespunzatoare, cat mai curand posibil, a tuturor mijloacelor de transport in comun - de suprafata si de subteran - precum si cresterea gradului de confort al acestora, (2) Restrictionarea adecvata [numai in urma unui referendum]  a circulatiei mijloacelor auto, care acum sufoca de-a dreptul traficul urban, la orice ora a zilei. Trebuie sa aiba prioritate maxima circulatia mijloacelor de transport in comun, a celor de interventie rapida si a autoturismelor firmelor si companiilor de stat ori particulare. Nu se justifica placerea, reala, de a-ti sofa adesea  automobilul propriu la orice ora din zi, de multe ori chiar si pentru a cumpara o paine sau a te plimba de colo-colo, ingrosand inutil in timpul saptamanii aglomerarea tuturor automobilelor la majoritatea intersectiilor semaforizate, care toaca timpul pretios si nervii conducatorilor auto. Sa nu mai vorbim de pierderea timpului in dificultatea gasirii unui loc de parcare cat mai apropiat.

Solutia utilizarii masive in circulatia urbana, indeosebi pe timpul primaverii, verii si toamnei, a bicicletelor, trotinetelor electrice si a altor mijloace electrice de transport, duce la o deplasare lejera, chiar rapida, aerisita, lipsita complet de poluarea de care suferim in prezent.

Sigur. Ceea ce indraznesc sa spun si eu, nu corespunde deloc, oriunde in lume, intereselor producatorilor de petrol, industriei automobilelor clasice si de intretinere a acestora, axati pe cresterea constanta a vanzarilor.

Insa numai prin asemenea  masuri drastice, precis nepopulare - mai ales  printre numerosii automobilisti amatori de pretutindeni - ar fi posibila o minima rezolvare a traficului urban. Marea rezolvare ar fi intretinera constanta la nivel optim a cailor de rulare, sistematizarea si modernizarea lor, precum si crearea altora noi. In cazul Bucurestiului, primaria sa generala trebuie, in primul rand, sa investeasca in asemenea masuri de prima urgenta grosul banilor din bugetul ei, decat sa se intreaca fara folos imediat cu fostul dictator in ridicarea unor constructii faraonice, in dauna asigurarii unui standard ridicat al traiului pentru populatie, conform secolului XXI.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu